تحلیل نقش الگوها بر رفتار مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز براساس نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز، عضو هیات علمی

2 عضو هیات علمی دانشگاه تبریز

3 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز

چکیده

هدف: بررسی و تحلیل نقش الگوها بر مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز براساس نظریه یادگیری مشاهده‌ای بندورا است.
روش: روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. 9833 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه تبریز جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند. از بین آنها با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که براساس مولفه های نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا تنظیم شده بود که بعد از تائید روایی و پایایی بین نمونه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تی، تحلیل واریانس و رگرسیون خطی چندگانه استفاده به عمل آمد.
یافته ها: یافته ها نشان داد 46 درصد از دانشجویان الگوهای مطالعه خود را از طریق شبکه اجتماعی دنبال می کنند. دانشجویان دانشگاه تبریز در امر مطالعه خود به ترتیب از دوستان و استادان با میانگین 62/3 و 57/3 بیشترین الگوپذیری را داشتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میانگین‌ میزان مطالعه در گروه‌های عمده تحصیلی، اختلاف معنی‌داری با هم دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیّرهای مستقل، «انگیزه»، «توجه»، «تمرین» و «به یادسپاری» وارد معادله شدند، که در مجموع 64 درصد از تغییرات مربوط به متغیّر مطالعه را این 4 متغیّر تبیین کردند. در نتیجه می‌توان گفت که رفتار مطالعه دانشجویان براساس نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا قابل تبیین است.
اصالت اثر: استفاده از نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا برای تبیین مطالعه در بین دانشجویان، نوآوری اصلی این مقاله به شمار می‌رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the role of patterns in the reading behavior of Tabriz University students based on Bandura's observational learning theory

نویسندگان [English]

  • afshin hamdipour 1
  • hashem Atapour 2
  • Farideh Ebadollahi 3
1 Department of knowledge and information science, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Department of knowledge and information science, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Department of knowledge and information science, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Abstract:
Objective: The purpose of this study was to analyze the role of patterns in the reading behavior of students of Tabriz University based on Bandura's observational learning theory.
Methodology: The research method was a descriptive survey. The statistical population of this study were 9833 undergraduate students of Tabriz University. 373 people were selected using relative stratified sampling method using Krejci-Morgan table. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire based on the components of Bandura's observational learning theory. The validity of the tool was confirmed by experts of Knowledge and information science. The reliability of the whole tool was calculated using Cronbach's alpha coefficient as 0.869.
Findings: The findings showed that 46% of students followed their study patterns through the social network. The Reading pattern of Tabriz University students are Friends and Teachers with an average of 3.62 and 3.57 respectively. The results of the ANOVA test showed that the amount of "Reading" amoung major educational groups was significantly different. The results of multiple regression analysis showed that all independent variables, “Attention”, “Retention”, “Motor Reproduction”, and “Motivation” were entered into the equation, which 64% of variations of the reading variable were explained by these four variables. As a result, students' reading behavior can be explained based on Bandura's observational learning theory.
Originality: Employing Bandura's observational learning theory to explain the study among students is the main novelty of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Reading behavior
  • Patern roles
  • bandura’s observational learning theory
  • university of Tabriz Students